7 فبراير، 2013

الحجاب.. مجتمع!

 
دي حوارت عملتها مع اخواتي البنات على الميل وكانت نوع من الدردشة عادي.. فجأة طقت في دماغي اعملها حلقات وفعلا عملتها وتقريبا اتكلمنا عن كل حاجة تخص الحجاب.

الحلقة السابعة مع أختي المصرية مها Maha
 (الحجاب.. مجتمع!)
-------------------
الحوار بتاريخ من : 18 / 8 / 2012 : 4 / 2 / 2013
ضياء: هبدأ معاكي بالسؤال التقليدي.. امتى وإزاي اتحجبتي؟
وبعدين قوليلي إمتى وإزاي غيرتي رأيك فيه؟
مها: أولاً.. لبسته في تانية إعدادي.. كنت شايفة إني لازم البسه عشان معظم أصحابي محجبين واللي بتلبسه هي الكبيرة والكلام دا.. في أولى ثانوي بدأ تمردي.. وفي تالتة ثانوي بدأت أقرأ كتب معهد إعداد الدعاة، وبدأت الأسئلة تكتر جداً والإجابة: لما تكبري هتعرفي أو هو كده.. إجابتين كرهتهم جداً فبدأت ابحث بنفسي.. قرأت كتيير على النت كتب بعض المستشرقين وقرأت لنوال السعداوي وغيرها.. وبدأت اتعمق شوية في الأديان وتطورها وفهمت إن الحجاب مجرد عادة مجتمعية.. ما هو إلا عادات تتطور مع الوقت ومع ثقافة المجتمع واقتصادياته.
ملحوظة: مها بتقصد بالحجاب هنا وفيما يلي غطاء الشعر.
ضياء: تمردك جه منين وليه؟.. وإيه هي الأسئلة اللي بدأت تلح عليكي في موضوع الحجاب؟
مها: الفكرة مش الحجاب بس، الفكرة في تفاصيل فقهية كتيير اتسببت في إني دور وابحث على النت، البحث وصّلني لحاجات كتيير من ضمنها الحجاب.
ضياء: تمام .. طيب كملي بقى لما قرأتي وكدة بس قوليلي انتي قرأتي في إتجاه واحد: (المستشرقين ونوال السعداوي) وللا قرأتي كمان النقيض؟
مها: عادة لما بابحث بادوّر على نقيض الشيء أكتر من الشيء نفسه، وبعد فترة قريت في الإتجاهين، لكن فكرة إن الحجاب عادة مجتمعية وليس فرض وغير مثبت في القرآن على كافة المسلمات هو ما اقنعني أكثر.
ضياء: لو ممكن هنا تقوليلنا بعض الآراء اللي اقتنعتي بيها.. أو بمعنى تاني لو عايزة تقنعي بنت إن الحجاب عادة ومش فرض تقوليلها إيه؟
مها: انت عارف إن في الستينات كانت البنات بدون حجاب وفي أزهى شكل ليهم وماكانوش بيتعرضو للمعاكسة أو التحرش والإغتصاب، وفي السبعينات بدأت البنات تتحجب بحكم التغير السياسي الذي طرأ على المجتمع وقتها.. لما بدأ السياسيين يتحكمو في المجتمع باستغلال الدين من منطلق إن " الدين أفيون الشعوب".. ومعنى كده إن الإسلام وتعاليمه يتم التلاعب بها بحكم السياسة.
لو فسَّرنا الآيات التي يعتمد عليها الشيوخ في جعل الحجاب فرض هنلاقي الفكرة إن الحجاب مفروض على نساء الرسول (ص) وليس على كل نساء المسلمين.. المفروض على نساء المسلمين هو تغطية النحر والاحتشام.

ضياء: بالنسبة للآراء الفقيهة أنا مش هجادلك فيها.. ومتفق معاكي في نقطة التلاعب بالفتاوى واستخدام الدين لمصالح سياسية.. بس فهميني أكتر إزاي دة حصل مع الحجاب؟

مها: ما أنا شرحتلك دا في النقطتين الأولى الستينات والسبعينات والثانية إني بفسر الآيات اللي بتفرض وضع غشاء بين زوجات الرسول (ص) والزائرين له وتقرر إنها فرض على كل البنات..
مشكله علماء الدين إنهم مايبصوش لأسباب النزول وربطها بالواقع الحالي.
ضياء: مممم مش كل العلماء أكيد.. بس عموما مش هجادلك في النقطة دي وعايز استفسر عن نقطة مهمة.. كلامك على الحجاب وللا النقاب في حتة أمهات المؤمنين؟
مها: مفروض على نساء الرسول هو النقاب أو (ما يحول بينهن وبين عامة المسلمين).
ضياء: تمام.
مها: دي آراء فقهية مجمعة:
أُمِرَت المرأة المسلمة بالإحتشام علي عمومه، وفُرِضَ عليها تغطية صدرها وإبطها ومابين فخذيها فرضاً، وبطنها وظهرها ترجيحاً، وتُرِكَ لها تحديد ما تغطِّيه في ما عدا ذلك من جسمها في ضوء الأعراف والتقاليد، مع التحبيب في زيادة التغطية، ولم يُفْرَض عليها تغطية وجهها أو رأسها أو ذراعها حتي المعصم، بل لم تذكر هذه المواضع في القرآن إطلاقاً، ولا في السنة المتواترة قطعية الثبوت.. كما نقول أيضاً أننا نرى أنه حتي لو كان غطاء الرأس مقصوداً في آيات القرآن فهو علي الأكثر فضيلة وتركه ليس من الكبائر.
ضياء: كلامك بيفتح باب كبير للجدل ودة بعتبره شيء كويس مش وحش.. لكن كمان أكيد بيفتح باب كبير للإعتراضات عليكي.
مها: أكيد بس دائما بوصل مع أي حد يناقشني في النهاية إن تفكيري غلط والمفروض يتغير ليس إلا.. ماحدش عنده دليل قوي يقدر يقنعني بيه.. لو حد عنده الدليل دا أنا على أتم الاستعداد اقتنع والله.. بس ما تقوليش هو كده لأني بكره الكلمة دي.
ضياء: وأنا كمان بكرهها أكتر منك.. وهقولك حاجة.. التفكير عمره ما كان غلط.. بالعكس.. الغلط هو إننا مانفكرش..
مها: بالظبط .. بص..  أنا فعلا مش راضية عن جزء كبير من تفكيري.. بس فعلا برضة مش لاقية حجج أقوى.
ضياء: حلو إنك مش راضية وإنك بتدوري وإنك عايزة توصلي للحقيقة.. بس هنا مش مجال إني اناقشك في الموضوع وأقدملك أدلة علشان دي مجرد حلقات بحاول فيها أقدم كل الآراء من مختلف الزوايا حوالين الحجاب.. ممكن في وقت تاني ومكان تاني نفتح فيه الموضوع ده ونتناقش..
قوليلي.. بعد كلامك دة لازم اسألك.. انتي مرتاحة في وضعك كمحجبة؟
مها: الموضوع معقد، لأني مش مرتاحة نفسياً وأنا بعمل حاجة مش مقتنعة بيها لمجرد إن اللي حواليا عايزين كده، وفي نفس الوقت بحاول اتأقلم عشان ارضيهم وأتجنب المعاكسات والتحرش اللي اتزرع في دماغ الشباب.
ضياء: يعني بتحسي ولو بنسبة إن الحجاب بيحميكي مثلا؟
مها: لا خالص لأن المحجبات كمان بيتعرضو للأذى لكن الحجاب بيمنع جارك مثلاً إنه يقول على البنت دي مش محترمة.. وهكذا.. كلها مفردات وأشكال للمعاكسات.
ضياء: بما إنك بتشتغلي.. قوليلي.. تأثير الحجاب على الشغل.. سلبي وللا إيجابي؟.. يعني تفتكري إنك لو مش محجبة كنتي نجحتي في شغلك أكتر أو العكس؟
مها: الشغل بيكون من غير حجاب أسهل لو بتدور على شغل في أماكن مرموقه من اللي بيقبضو فيها كويس دي  :D.. ودا بحكم المظهر الجميل وبعيدا عن أي أهداف أخرى :D .. لكن لو شغل في شركة عادية راس مالها محدود مش بيفرق فكرة الحجاب فيها، وبالتالي هو مش مأثر علىشغلي في حاجه لحد دلوقتي، لكن اعتقد إني لو مش محجبة وقدمت في الشركة اللي نفسي اشتغل فيها هشتغل أسهل.

ضياء: مضطر هنا اسألك سؤال خبيث :D   .. عارفة طبعا إن زي ما فيه مرتبات كويسة من اللي نفسك فيها في شركات بتشترط عدم الحجاب فيه برضة شركات بتدي مرتبات كويسة جدا بشرط الحجاب.. لو جاتلك فرصة تشتغلي في شركة من دول وانتي خلاص مش محجبة.. ممكن ترجعي في كلامك وتتحجبي بس عشان الوظيفة؟
مها: لا طبعا، أنا كان جايلي شغل قريب في شركه صاحبها إخواني تقريبا (حد كده بدقن وزبيبة) رفضته لأني مش هعرف اتفاهم معاه في العادي فما بالك لو فرض عليا زي معين
ضياء: مامتك وأختك رأيهم إيه في الحجاب؟
مها: مامتي مع موقف إنك لما تلبسيه استحالة هتقلعيه تاني.. أختي  لبسته في أولى إعدادي لأن كل أصحابها لبسوه مش أكتر كنت بحاول اقنعها تأجله لما تكبر وتقرر لكنها ما اقتنعتش، وغالبا مش هتقنع غير لما تكبر وتقرأ.
ضياء: فكرتي في خلع الحجاب؟.. وفي مرحلة معينة من عمرك أكيد هتعملي دة لو قدرتي؟
مها: فكرت وحاولت انفذ وفشلت فشل زريع بسبب بابا وماما، وغالباً هقلعه أول ما استقل بنفسي وحياتي بعيد عن تعقيدات المجتمع المتخلف دا.
ضياء: بتشوفي إزاي البنات حواليكي أد إيه بيفكرو في خلع الحجاب؟
مها: كل ما أقول قدام بنت إن نفسي اخلع الحجاب بلاقي أول رد فعل إن هي كمان نفسها تخلعه، اللي لابساه عشان أهلها، واللي عشان الناس، وقليل بيكونو لابسينه إيمان حقيقي.
لكن في كل الأحوال لو قولت إنه مفيش دليل على لبس الحجاب في الإسلام بلاقي رد فعل غبي منهم، وألاقيهم بيقنعوني إني لازم البسه (برغم إنهم مش عايزينه أصلاً- شيزوفرينيا!)

ضياء: بمناسبة الإزدواجية دي في التفكير عايز اعرف رأيك في موضوع ربط اللبس بالتحرر؟.. فيه إرتباط بين خلع الحجاب (كغطاء للرأس) وخلع أو التخفف من باقي الملابس أو الاحتشام؟
مها: خلع الحجاب مش معناه خلع ملابس، الدين الإسلامي أمر بتغطية النحر أي الصدر والرقبة، وفرض أن تكون الملابس لا شفافة ولا ضيقة ولم يفرض تغطية الشعر، إذا فالأمرين مختلفين، وكلنا بنشوف إن كتير من المحجبات مش ملتزمين باللبس الساتر المعقول وكتير من الغير محجبات ملتزمين بيه.. اعتقد أنا نفسي حاليا بلبس أضيق بكتير من اللي هلبسه لما أكون بشعري!
التحرر تحرر عقل مش تحرر من ملابس.
وتحرر العقل محتاج حاجات كتيييييييييييير جدا و قراءات متنوعة ومتطورة ودايمة، التحرر أسلوب حياة، أنا كواحدة محجبة شايفة نفسي متحررة، التحرر بمعنى تخفيف القيود المجتمعيه البلهاء..
التحرر يا صديقي لا يعني الاباحية.. شتان بين هذا وذاك.
الحجاب مش فكرة بحجم ما هو موقف.
ضياء: هتفكري إزاي في الحجاب لو ارتبطتي بشخص معين؟
مها: أنا لو هتجوز شخص يسمحلي اخلع الحجاب كنوع من التحرر أو المظهرة الفارغة فالشخص دا لا يلزمني ولا الزمه.. لو هتجوز هيكون شخص واعي ومدرك تماما بإن الحجاب فرض مجتمعي مش ديني وحقي أمشي في الشارع بدونه وبدون ما اتعرض لأذى المحيطين بيا..
الزواج تفاهم عقلي مش مظاهر.
ضياء: من وجهة نظر مها.. إزاي وأد إيه فيه ربط بين العادات الثقافية والإقتصادية وانتشار الحجاب؟
مها: أقولك.. العادات الثقافيه والموروثات هي أساس لكل المعاملات، انت عارف طبعا إن اليهود هما أساس الحجاب (بشكل الخمار) وحتى اليهود ورثوه عن جدودهم، ملابس الإلتزام عند المسيحين جزء منها الحجاب (وراثة برضة) ورغم كده النهاردة المسيحين واليهود لايعترفون بوجوب ارتدائهم للحجاب.. ولما دخل الاسلام أصبح الحجاب للتفريق بين الأَمة والحُرَّة، والتفريق بين المسلمة من غير المسلمة واتحولت بعد كدة لعبادة..
من سنين كانت عادات المصريين بتقول إن البنت تلبس الملاية اللف  والبرقع وبعدها الإيشارب الملون بتاع الفلاحات.. وغيرها من الأزياء اللي أصبحت عادة مع الوقت.
إقتصادياً: الموضوع في الستينات كان مختلف وكان التحرر هو الثقافة السائدة، وأيام عبد الناصر المستوى المادي عند الناس كان  كويس لدرجة الإكتفاء وأكتر، ودا كان سبب في إهتمام البنت بنفسها وشعرها وترددها على الكوافير ومراكز التجميل والأزياء، وفي بداية التمانينات بدأت إقتصاديات الناس في التدهور وأصبحت النساء تذهب للعمل كل يوم والدخل الشهري لا يكفي إلى حد ما، ودا كان السبب في انها تلبس الحجاب وكان مجرد إيشارب خفيف يخبي الجزء البايظ من شعرها لأنها ماراحتش مركز تجميل مع الوقت لبست الموظفات الحجاب استسهال وفرضته على بناتها كحماية أومظهر للتدين..
وكمان مع موجة سفر كل حد عايز فلوس لدول الخليج وأهمها السعودية وتأثرهم بالثقافات اللي هناك رجعو مصر بثقافة مختلفة أكثر تشددا وفرضوها علينا كمصرين إلى أن أصبحت ثقافة سائدة.
وأخيرا خليني أقولك إن في مجتماعتنا الشرقية المكبوتة جنسياً  الذكر فرض الحجاب على الانثي خوفاً من نفسه وليس خوفاً عليها
وأهديك كتاب الحجاب وحجية الحديث للمستشار محمد سعيد العشماوي _تقدر تحمله من ع النت، ومدونة مسلمون ولكن.
ضياء: عجبتني نقطة إن المجتمع الذكوري فرض الحجاب على البنات خوفاً من نفسه ومش خوف على الأنثى..
_ بشكرك يا مها على الحوار المثير للجدل دة.
_بأكد تاني إن المقصود بالحجاب في الكلام هو غطاء الرأس.. وإن الحوارات دي مش مجال ولا مكان للجدل الفقهي.. وإن شاء الله هيبقى في حلقات هعملها مع شيوخ هتدور عن الحجاب من ناحية فقهية.
 

ليست هناك تعليقات:

Translate